Через освіту – до соціалізації
Аспектів соціалізації ромів чимало. Однак одним із ключових факторів є здобуття освіти. І тут не йдеться про вищу – бодай про середню. Адже, за даними соціологічних досліджень, чверть ромів не вміють писати і читати. Часто ромські підлітки покидають навчання ще у середній школі через ранні шлюби. Тож у рамках другого круглого столу з нашими партнерами ми говорили про те, як можемо посприяти поширенню освіти серед ромської громади Закарпаття.
Крім партнерів проекту в зустрічі взяли участь представники Служби у справах дітей Закарпатської ОДА, управління освіти Ужгородської міської ради, керівники навчальних закладів Ужгорода та Перечинської ОТГ, лідери ромської громади.
Так, наші ґрантери працюють над розробкою проєктів, що стосуватимуться профорієнтації ромських підлітків, попередження ранніх шлюбів, розвитку малолітніх дітей та їх батьків, упровадження роботи ромських асистентів, а також демонстрації суспільству позитивних прикладів життя ромських сімей тощо. У підсумку найкращі з них отримають фінансування своїх проєктів.
Цікаву думку під час круглого столу озвучила директорка ліцею «Інтелект» ЗОШ №11 Наталія Макара: «У нас навчаються і ромські діти. Але вони вже ідентифікують себе як українці. І вимагають до себе такого ставлення як до громадян України – тут ідеться про рівність. Нам це дуже приємно, бо це допомагає їм вливатися у колектив і почуватися рівними».
Серед актуалізованих проблем також дистанційне навчання, адже не у всіх дітей є ґаджети, та подолання мовного бар’єру.
Начальниця Служби у справах дітей Світлана Якімеліна звернула увагу на нові виклики у сфері дошкільної та шкільної освіти дітей ромської громади, пов’язані з процесом децентралізації та формування ОТГ. Зокрема вона наголосила на необхідності роз’яснювальної роботи та проведення тренінгів у новостворених територіальних громадах для посадовців, що відповідають за ранній розвиток та освіту дітей. Детальніше про це розкажемо згодом.